- Chinese autofabrikanten zouden binnen twee jaar de productie buiten eigen land willen verdubbelen, blijkt uit onderzoek van persbureau Bloomberg.
- Autofabrikanten zouden naarstig op zoek zijn manieren om Europese importtarieven voor elektrische auto’s te omzeilen, omdat de Chinese markt verzadigd is.
- De Chinese overheid ziet de internationale groeiplannen als ongewenst en waarschuwt voor geopolitieke spanningen.
- Lees ook: Autofabrikanten lopen in de val als de transitie naar elektrisch rijden vertraagt, zegt de CEO van moederbedrijf van Fiat en Peugeot
Europese importheffingen zijn een doorn in het oog van Chinese fabrikanten van elektrische auto’s. Maar er lijkt een uitweg te zijn: de productie in andere landen opschroeven. De fabrikanten zouden van plan zijn om de autoproductie buiten het thuisland in de aankomende twee jaar ruim te verdubbelen van 1,2 miljoen in 2023, naar 2,7 miljoen auto’s in 2026.
Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van eigen onderzoek.
Volgens Bloomberg zoeken Chinese autofabrikanten naarstig naar een mogelijkheid om de Europese importheffingen te omzeilen, omdat de eigen markt nog amper ruimte biedt voor groei en de winstmarges er extreem laag liggen.
Bij de uitbreiding van de productie buiten China zou niet alleen gaan om de zogenoemde ‘knockdown’-assemblage, waar in het verleden veel op werd ingezet. Deze vorm van productie is niet meer dan het in elkaar zetten van auto’s met onderdelen die in China gemaakt worden.
De autofabrikanten zouden zich nu meer richten op het volledige productieproces. Dat betekent dat de fabricage van onderdelen ook in bijvoorbeeld Europa plaats kan gaan vinden.
Overigens zouden de autobouwers niet alleen interesse hebben in productie in Europa. Ook andere locaties zoals Zuid-Oost Azië, Latijns-Amerika en het Midden-Oosten zijn in trek.
Plannen voor uitbreiding buiten China bestaan al langer
De behoefte om fabrieken buiten China neer te zetten, leeft al langer. Veel Chinese autofabrikanten hebben plannen bekend gemaakt voor de bouw of uitbreiding van productielocaties in andere landen.
Zo is BYD, een van de grootste Chinese autofabrikanten die ook elektrische auto's in Europa verkoopt, bezig met de bouw van een fabriek in Tsjechië en heeft het plannen voor een locatie in Turkije.
Ook Geely Holding, eigenaar van onder andere Volvo, Polestar en Lynk&Co, kijkt naar mogelijkheden om meer productie naar Europese fabrieken te verplaatsen.
Landen als Polen, Spanje en Portugal staan open voor de bouw van fabrieken door Chinese autoproducenten. Geely, Dongfeng en Xpeng zouden hier interesse voor hebben getoond.
De Chinese overheid ziet de groei buiten de eigen grenzen echter als ongewenst. De regering roept bedrijven op om zoveel mogelijk in China te blijven produceren en daarmee de kennis rondom elektrische auto's te beschermen.
Ook stelt de Chinese overheid dat autofabrikanten voorzichtig moeten zijn met het kiezen van landen waar ze de productie willen huisvesten, vanwege mogelijke geopolitieke spanningen.